Barnehageopplegg

I flaggermusopplegget ser vi på en død flaggermus på nært hold.

I flaggermusopplegget ser vi på en død flaggermus på nært hold.

Foto: Fylkesmannen i Vestfold / Fylkesmannen i Vestfold

Hvorfor har stokkanda og rødstilken forskjellige nebb? Hva spiser egentlig flaggermusa? Dette og mye mer får barnehagebarn svar på gjennom lek og aktiviteter på besøkssenteret. 


Forskerfrøprisen for beste naturfaglige opplegg
Siden 2012 har vi jobbet med å utvikle opplegg som passer barn i alderen 3 til 6 år. Siden den gang har mange hundre barnehagebarn hatt fine opplevelser på senteret. I 2014 vant vi også Forskerfrøprisen for beste naturfaglige barnehageopplegg i regi av Naturfagsenteret.

 

Disse oppleggene tilbyr vi:

A. Våtmark
Hva er egentlig våtmark? Hva skjer hvis vi putter en våtmarksplante i et glass med farge? Og hvorfor sier vi at våtmarka fungerer som en svamp? Hvorfor er våtmarka så viktig i resten av verden? Vi er miniforskere og tester ut forskjellige egenskaper med våtmark. Ser vi også noen som bor i våtmarka på Ilene?

B. Fugl 1: Stokkand og rødstilk
Vi ser nærmere på stokkand og rødstilk. Begge disse artene bor i våtmarka på Ilene. Hva er forskjellen på fuglene? Hvorfor har de forskjellig bein og nebb? Har de forskjellige lyder? Hva spiser de? Vi leker sultne stokkand og rødstilk. Til slutt siler vi mudder og se hva rødstilken egentlig spiser.

C. Fugl 2: Vi leker ornitologer
Hva er en ornitolog (fugletitter)? Vi går til fugletårnet og får låne kikkerter og ser etter fugler. Kanskje vi klarer å gjenkjenne noen av dem på plansjene, og kan krysse av slik de ordentlige ornitologene gjør? På turen tilbake til besøkssenteret går vi gjennom en aktivitetssti med forskjellige oppgaver: Kan du hoppe som en frosk?

D. Flaggermus 1: Hva er en flaggermus?
Er flaggermus en fugl? Er den en mus? Vi ser på en død flaggermus, og forsøker finne ut hvorfor den er et pattedyr. Vi ser også bilder av forskjellige flaggermus og snakker om flaggermuskassa på veggen. Hva gjør flaggermusa på dagen og natten? Vi leker "natt og dag". Hvordan kan flaggermusa høre hvor maten er? Vi leker "hør deg frem til maten".

E. Flaggermus 2: Hva spiser flaggermusa?
Hva spiser egentlig flaggermus? Og hvordan finner den maten? Vi repeterer "ekkolokalisering" gjennom å kaste baller på forskjellig materiale og høre på forskjellen på lyden. Etterpå leker vi "flaggermusa kommer" i hagen, og "sultne flaggermus" med lommelykter inne. Kan vi en sang om en flaggermus?

F. Marint søppel
På tider av året som vi ikke forstyrrer fuglene, kan vi gå ut i reservatet og samle søppel i fjæra. I vår- og sommerhalvåret ser vi i stedet se hva naturveilederen har samlet inn fra før. Hva slags søppel finner vi? Hvor kommer søppelet fra? Hvorfor finner vi ikke papir, eller matavfall, men bare plast og glass? Hvorfor skal vi ikke ha søppel i naturen?

A. Fugl: Hva er forskjellen på rødstilk og stokkand og hva spiser de?

Hva er forskjellen på rødstilk og stokkand og hva spiser de?

Foto: Fylkesmannen i Vestfold / Fylkesmannen i Vestfold

Praktisk info:

  • Opplegget med naturveileder varer cirka 1 time.
  • Det er lurt å sette av minimum to timer hos oss, særlig den første gangen, da barna trenger å gjøre seg litt kjent i området før opplegget starter.
  • Ta med nistepakke. Vi har benkebord i hagen med flott utsikt. Vi anbefaler gjerne en matbit før opplegget starter. Også små mager fungerer best når de er fulle!
  • Opplegget foregår så og si bare utendørs. Men hvis det regner får gruppa spise matpakka inne.
  • Oppleggene passer best for alderen 4 til 6 år, men fugleoppleggene går også fint med de som knapt har fylt 3 år.
  • Har man mulighet, vil vi anbefale å komme flere ganger med samme gruppe. Vi har erfart at barna blir tryggere og får en dypere erfaring dersom besøket gjentas. 
  • Det er ofte sur vind på Ilene, så både voksne og barn bør ta med godt med klær og ekstra skift.
  • Barnehager kan i prinsippet komme hele året, men det er vår og høst det er mest spennende fugleliv i området. Vi holder stengt i fellesferien, og når det er mye snø.
  • Man kan også benytte stedet uten naturveileder, men tilgang til toalett og undervisningslokaler må avtales på forhånd.

F. Marin søppel: Vi lærer mer om marin søppel. Hvorfor skal vi ikke kaste søppel i naturen?

Vi lærer mer om marin søppel. Hvorfor skal vi ikke kaste søppel i naturen?

Foto: Fylkesmannen i Vestfold / Fylkesmannen i Vestfold

Mer informasjon og bestilling
Ønsker du å bestille et besøk, eller ønsker mer informasjon om opplegget, kontakt besøkssenteret på telefon 33 37 10 00, eller e-post: ilene@fylkesmannen.no. Dersom senteret har fullt, settes man på venteliste. 


Hvordan komme seg til besøkssenteret?
Mange barnehager benytter seg av tilbudet om redusert billettpris på buss for barna og personalet i tidsrommer 09.00 til 13.30. De fleste velger å gå av på busstoppet ved Kjelle/Statens Park, og gå sykkelsti og Grevestien derfra (1250 m). Noen går også av på busstoppet på Jarlsberg, og følger sykkelsti/Grevestien forbi fugletårnet inn til senteret (1850 m). Her finner du et kart med Grevestien inntegnet. 


Gjør det til en heldagsutflukt!
Ligger barnehagen din langt unna senteret? I så fall kan man gjøre det til en heldagsutflukt med tog eller buss til Tønsberg. Fra jernbanestasjonen eller Tønsberg busstasjon er det mulig å ta buss ut til Kjelle/Statens Park. Eller man kan gå hele veien ut til senteret (2700 m).

Vi kan komme til dere
For barnehager som er langt unna senteret, kan naturveileder også komme til din barnehage med enkelte av oppleggene. Men da er det fint om enten flere avdelinger i samme barnehage kan få delta i aktiviteten, eller at man koordinerer med flere barnehager i nærheten slik at større grupper av barn kan få veiledning på en og samme dag. Ta kontakt for å avtale nærmere.

 

B. Fugl: Vi leker ornitologer (fugletittere) med kikkert i fugletårnet.

Vi leker ornitologer (fugletittere) med kikkert i fugletårnet.

Foto: Fylkesmannen i Vestfold / Fylkesmannen i Vestfold

D: Flaggermus: Vi leker sultne flaggermus i mørket med lommelykter!

Vi leker sultne flaggermus i mørket med lommelykter!

Foto: Fylkesmannen i Vestfold / Fylkesmannen i Vestfold